System kar i nagród w procesie edukacji

W Polsce niestety nadal pokutuje przekonanie, że kary są bardziej skuteczne od nagród. Tak naprawdę przeświadczenie to wynika stąd, że dużo łatwiej jest kogoś ukarać niż go pochwalić lub w jakikolwiek inny sposób nagrodzić. Tymczasem okazuje się, że właśnie to drugie działanie odnosi lepsze efekty. Kary, niezależnie od tego, jaką przyjmują formę, raczej zniechęcają do dokonywania kolejnych prób. I tak dziecko, które po raz kolejny dostaje słabą ocenę ze sprawdzianu z matematyki zaczyna wierzyć, że nie ma szans nauczyć się tego przedmiotu. Z tego powodu po prostu zakłada, że i tak nie ma sensu marnować czasu na siedzenie nad książkami. Przecież nigdy nie dostanie dobrej oceny. Tymczasem, jeśli będziemy ucznia nagradzać za każde, nawet najmniejsze, poczynione postępy, uwierzy on w siebie i swoje możliwości. Nagrody, nawet drobne, przeważnie motywują do zwiększonego wysiłku. Osoba, która je otrzymuje liczy na to, że w przyszłości znów zostanie w jakiś sposób doceniona. Dzięki temu chętniej będzie zdobywać nawet trudną dla niej wiedzę.

Leave a Reply

Popularne
  • Obowiązkowość w świecie nauki
    Obowiązkowość i regularne odrabianie prac domowych to absolutna podstawa skutecznego zdawania z roku na rok. Ale niektórzy uczniowie bardziej utalentowani chętnie chwalą się tym, że wcale nie potrzebują dodatkowych godzin …
  • Nic nie jest proste, jak nam się wydajeNic nie jest proste, jak nam się wydaje
    Wyobraźmy sobie przeciętnego Kowalskiego. Pan Kowalski wstał rano, umył się, ubrał się, wyszedł do pracy, po drodze kupił coś do jedzenia i po przyjściu do pracy, zje sobie śniadanie. Potem …
Strony
Najnowsze komentarze