System kar i nagród w procesie edukacji

W Polsce niestety nadal pokutuje przekonanie, że kary są bardziej skuteczne od nagród. Tak naprawdę przeświadczenie to wynika stąd, że dużo łatwiej jest kogoś ukarać niż go pochwalić lub w jakikolwiek inny sposób nagrodzić. Tymczasem okazuje się, że właśnie to drugie działanie odnosi lepsze efekty. Kary, niezależnie od tego, jaką przyjmują formę, raczej zniechęcają do dokonywania kolejnych prób. I tak dziecko, które po raz kolejny dostaje słabą ocenę ze sprawdzianu z matematyki zaczyna wierzyć, że nie ma szans nauczyć się tego przedmiotu. Z tego powodu po prostu zakłada, że i tak nie ma sensu marnować czasu na siedzenie nad książkami. Przecież nigdy nie dostanie dobrej oceny. Tymczasem, jeśli będziemy ucznia nagradzać za każde, nawet najmniejsze, poczynione postępy, uwierzy on w siebie i swoje możliwości. Nagrody, nawet drobne, przeważnie motywują do zwiększonego wysiłku. Osoba, która je otrzymuje liczy na to, że w przyszłości znów zostanie w jakiś sposób doceniona. Dzięki temu chętniej będzie zdobywać nawet trudną dla niej wiedzę.

Leave a Reply

Popularne
  • Edukacja sportowa
    Bardzo wielu ludzi często oddziela od siebie takie słowa, jak edukacja i sport. Większość bowiem jest zdania, że nie można ich w żaden sposób ze sobą połączyć i każdy, kto …
  • Nowe technologie i zdobywanie wiedzy
    Wiedza pozwala między innymi znacznie szybciej przyswajać nowinki naukowe, czy nowości jakie wynikają z pojawiania się na rynku nowych technologii. Jednocześnie nowe technologie zdobywają coraz większe znaczenie w miejscach pracy, …
Strony
Najnowsze komentarze