System kar i nagród w procesie edukacji

W Polsce niestety nadal pokutuje przekonanie, że kary są bardziej skuteczne od nagród. Tak naprawdę przeświadczenie to wynika stąd, że dużo łatwiej jest kogoś ukarać niż go pochwalić lub w jakikolwiek inny sposób nagrodzić. Tymczasem okazuje się, że właśnie to drugie działanie odnosi lepsze efekty. Kary, niezależnie od tego, jaką przyjmują formę, raczej zniechęcają do dokonywania kolejnych prób. I tak dziecko, które po raz kolejny dostaje słabą ocenę ze sprawdzianu z matematyki zaczyna wierzyć, że nie ma szans nauczyć się tego przedmiotu. Z tego powodu po prostu zakłada, że i tak nie ma sensu marnować czasu na siedzenie nad książkami. Przecież nigdy nie dostanie dobrej oceny. Tymczasem, jeśli będziemy ucznia nagradzać za każde, nawet najmniejsze, poczynione postępy, uwierzy on w siebie i swoje możliwości. Nagrody, nawet drobne, przeważnie motywują do zwiększonego wysiłku. Osoba, która je otrzymuje liczy na to, że w przyszłości znów zostanie w jakiś sposób doceniona. Dzięki temu chętniej będzie zdobywać nawet trudną dla niej wiedzę.

Leave a Reply

Popularne
  • Odpowiednie uczenie sięOdpowiednie uczenie się
    Będąc na studiach człowiek tak naprawdę dowiaduje się tego jak bardzo trudną kwestią staje się dla większości ludzi przyswajanie sobie wiedzy, która jest naprawdę bardzo trudna. W większości przypadków jesteśmy …
  • Wykształcenie i doświadczenie
    Już od najmłodszych lat rozpoczynamy swoją przygodę z nauką. Pojęcie to towarzyszy nam niemal przez całe życie. Bowiem codziennie uczymy się czegoś nowego, zgłębiamy swoją wiedzę i doświadczenie na różne …
Strony
Najnowsze komentarze