System kar i nagród w procesie edukacji

W Polsce niestety nadal pokutuje przekonanie, że kary są bardziej skuteczne od nagród. Tak naprawdę przeświadczenie to wynika stąd, że dużo łatwiej jest kogoś ukarać niż go pochwalić lub w jakikolwiek inny sposób nagrodzić. Tymczasem okazuje się, że właśnie to drugie działanie odnosi lepsze efekty. Kary, niezależnie od tego, jaką przyjmują formę, raczej zniechęcają do dokonywania kolejnych prób. I tak dziecko, które po raz kolejny dostaje słabą ocenę ze sprawdzianu z matematyki zaczyna wierzyć, że nie ma szans nauczyć się tego przedmiotu. Z tego powodu po prostu zakłada, że i tak nie ma sensu marnować czasu na siedzenie nad książkami. Przecież nigdy nie dostanie dobrej oceny. Tymczasem, jeśli będziemy ucznia nagradzać za każde, nawet najmniejsze, poczynione postępy, uwierzy on w siebie i swoje możliwości. Nagrody, nawet drobne, przeważnie motywują do zwiększonego wysiłku. Osoba, która je otrzymuje liczy na to, że w przyszłości znów zostanie w jakiś sposób doceniona. Dzięki temu chętniej będzie zdobywać nawet trudną dla niej wiedzę.

Leave a Reply

Popularne
  • Po co się uczyć?
    Każde dziecko zadaje sobie to pytanie po co mam się uczyć? Na to pytanie szybko odpowiadają rodzice twierdzą, że robi się to dla samego siebie. No tak, motywacja jednak w …
  • Gdzie znajdziesz używane podręczniki?Gdzie znajdziesz używane podręczniki?
    Wielu osobom zależy na tym, żeby ograniczać swoje wydatki, żeby szukać oszczędności. Jeżeli tylko wiemy, na czym powinniśmy oszczędzać, a na czym nie, to bez wątpienia wyjdzie nam to na …
Strony
Najnowsze komentarze